Veelgestelde vragen

Waarom moet ik een netwerkvergoeding betalen?

De aanleg van glasvezel in het buitengebied van Friesland is veel duurder dan normaal. Daarom dragen de klanten die op het netwerk zijn aangesloten extra bij en wordt er pas aangelegd bij voldoende deelname.

Klanten dragen extra bij aan de aanleg door:

  • maandelijks €15,= netwerkvergoeding te betalen (voor een maximale periode van 30 jaar) of;
  • de netwerkvergoeding eenmalig af te kopen voor € 1800,= (inclusief BTW). 

In de bestelling bij de door jou gekozen provider geef je aan of je de netwerkvergoeding maandelijks betaalt of éénmalig afkoopt. De netwerkvergoeding van Netwerk Kabelnoord wordt niet geïndexeerd.

Hoe lang moet ik netwerkvergoeding betalen?

Bij het afsluiten van een abonnement bij een provider geef je aan of je kiest voor de maandelijkse netwerkvergoeding van € 15,- (met een maximale periode van 30 jaar) of een éénmalige afkoop van € 1800,-. 

Hoe lang loopt een overeenkomst?

Een overeenkomst met Netwerk Kabelnoord start op het moment van activatie van jouw glasvezelverbinding en het abonnement bij de door jou gekozen provider. De overeenkomst loopt minimaal 1 jaar na activatie van diensten. Bekijk hier de algemene voorwaarden.

Ik heb glasvezel van Kabelnoord. Ben ik dan automatisch abonnee?

Wanneer er bij jou thuis glasvezel van Kabelnoord ligt, betekent dat niet dat je automatisch abonnee bij ons bent. Je kunt zelf kiezen bij welke provider je een abonnement afsluit. Wel betaal je netwerkvergoeding voor het gebruik van onze glasvezelkabels. Deze kosten zijn maandelijks € 15,-. Je kunt er ook voor kiezen om de netwerkvergoeding in één keer af te betalen. Neem daarvoor contact op met ons Klantencentrum.

Kan ik bij alle providers een abonnement krijgen?

Helaas bieden niet alle providers hun diensten aan in heel Fryslân. Uit welke providers je kunt kiezen, is afhankelijk van je adres. Doe de postcodecheck en ontdek uit welke providers je kunt kiezen.

Waarom zou ik overstappen?

Heb jij razendsnel internet nodig voor al je medewerkers binnen je bedrijf? Of kun je met een basispakket uitstekend uit de voeten? Kijk je thuis het liefst de hele dag de nieuwste films? Hang jij iedere dag aan de telefoon of ben je je vaste nummer inmiddels al bijna vergeten?

Je begrijpt wel: zo veel mensen, zo veel wensen. Vandaar dat het slim is om op zoek te gaan naar een provider die een abonnement op maat voor je heeft. Daarmee bespaar je op je kosten én geniet je iedere dag van internet, televisie en telefoon zoals jij dat wilt.

Ik heb me aangemeld voor een glasvezelaansluiting, moet ik een provider kiezen?

Heb jij je aangemeld voor een glasvezelaansluiting? Dan ben je verplicht ook een providerkeuze te maken. Heb je hulp nodig bij het kiezen van een provider die bij je past? Maak dan een afspraak voor een keukentafelgesprek. We helpen je graag.


Ik heb me aangemeld voor een glasvezelaansluiting, maar ik wil geen provider kiezen. Wat moet ik doen?

Bij het kiezen voor een glasvezelaansluiting ben je overeengekomen dat je op een later moment een providerkeuze maakt. Volgens de Algemene Voorwaarden van Netwerk Kabelnoord ben je verplicht om minimaal één jaar gebruik te maken van het glasvezelnetwerk. 

Ik wil gebruik blijven maken van mijn oude provider, kan dat?

Netwerk Kabelnoord legt een nieuw glasvezelnetwerk aan naar jouw adres. Het oude netwerk dat je op dit moment gebruikt blijft intact. Met de komst van glasvezel heb je keuzevrijheid op jouw adres en kun je zelf kiezen welke provider bij je past. Wil je een vrijblijvend advies? Vraag dan een keukentafelgesprek aan of bel 0519-701701.